Przedszkole Samorządowe nr 176

Magia książki- klub małego czytelnika

ponad 7 lat temu

Dziecko w wieku przedszkolnym jest ciekawe świata i ludzi, wśród których żyje. Pragnie codziennie poznawać nowe rzeczy. To również czas, w którym świat fantazji ma ogromny wpływ na rozwój, postawy dzieci, ich doznania estetyczne, na tworzenie się zamiłowań literackich, artystycznych. Literatura jest źródłem wiedzy, doznań i przeżyć estetycznych, kształtuje światopogląd, osobowość, może mobilizować do działania dając przykłady zachowań i rozwiązań problemów, wskazuje i przybliża określony system wartości. Jest też podstawą do tworzenia przykładów poprawnego języka. Ma wpływ na doskonalenie funkcji mowy pod względem gramatycznym i dźwiękowym, na wzbogacenie pojęć i słów, na rozwój komunikowania się, doskonalenie stylu wypowiedzi. Poprzez sięganie do środków żywego słowa dziecko uczy się wrażliwości na piękno mowy, literatury, inspiruje jego aktywność i ekspresję artystyczną, co również korzystnie wpływa na koncentrację uwagi wychowanka. Przedszkole i środowisko rodzinne powinno dziecko edukować poprzez dostarczanie dobrych przykładów literackich. Właśnie dlatego nauczyciele z naszego przedszkola postanowiły wdrożyć projekt edukacyjny „Magia książki- Klub małego czytelnika”, którego celem jest wypracowanie u dzieci „nawyku” słuchania, czytania
 i obcowania z literaturą (także poprzez teatr i zabawy parateatralne). Projekt edukacyjny „Magia książki- klub małego czytelnika” uzyskał pozytywną ocenę rodziców dzieci przedszkolnych.

Od początku roku zrealizowano:

  • systematycznewzbogacanie kącików książki, czyli biblioteczek w każdej z grup,
    w różnorodną literaturę,
  • naprawę zniszczonych książek, dbanie o ich estetykę,
  • czytanie bajek terapeutycznych, relaksacyjnych po obiedzie przez nauczycieli
    w przedszkolu bądź poza nim np. w ramach zajęć na podwórku przy słonecznej pogodzie,
  • przygotowanie dla wszystkich dzieci z poszczególnych grup, jednakowych toreb,
    w których dzieci przynoszą i odnoszą książki.
  • ustalono zasady i reguły korzystania z biblioteczki,
  • założono zeszyty, w których zapisywane są pozycje literackie wypożyczone  przez poszczególnych wychowanków,
  • przygotowano znaczki „Przyjaciel książek”,
  • wypożyczanie książek dzieciom z innych grup- integracja w ramach projektu (wymiana zasobów),
  • wykonanie zakładek do wspólnego korzystania,
  • „Klub małego czytelnika”- samodzielne monitorowanie przez dzieci ilości wypożyczonych przez siebie i kolegów książek (przeliczanie, sprawdzanie, które są najczęściej wypożyczane),
  • burza mózgów: „Książka to...” - rejestracja wypowiedzi dzieci.
  • systematyczne oraz spontaniczne wypowiedzi dzieci i pogadanki z nauczycielami na temat przeczytanych książek, postępowania bohaterów, wniosków wyciąganych przez wychowanków.

Nauczyciele sięgali po różnorodne metody rozwijające kompetencje językowe dzieci oraz aktywizację mowy czynnej i myślenia, a także wyobraźni:

  • pogadanka,opis,opowiadanie treści utworów, dialog, rozmowy, zagadki, objaśnienia,instrukcje, burza mózgów,
  • samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku,kierowania własną działalnością dziecka,techniki parateatralne (drama, pantomima)
  •  doświadczenia artystyczne inspirowane pozycjami edukacyjnymi: konstruowanie kukiełek papierowych, tworzenie ilustracji, zabawy tematyczne.

Po przeprowadzeniu ewaluacji oraz sprawdzeniu  efektów jakie przynosi prowadzenie projektu ustalono:

  • średnia ilość wypożyczonych pozycji na poszczególnych wychowanków grupy to:
    w grupach starszych 10 książek, w grupach młodszych po 5 pozycji,
  • największa ilość wypożyczonych pozycji to 16 czyli co najmniej jedna książka tygodniowo (w zależności od ilości nieobecności dziecka w przedszkolu),
  • wzrosło zadeklarowane zainteresowanie codziennym czytaniem książek w środowisku rodzinnym- (wniosek po rozmowach z dziećmi i rodzicami),
  • codzienne czytanie w przedszkolu i rozmowy z dziećmi na ich temat jest kluczowym elementem wyciszającym oraz pozwalającym na rozwinięcie umiejętności skupienia uwagi- średnio 20 minut relaksu przy literaturze (grupy starsze), bez większej dekoncentracji,
  • częstsze spontaniczne sięganie po książki w trakcie przebywania w przedszkolu,
  • zabawy parateatralne, w których bohaterami są postacie z poznanych bajek, nie tylko bohaterów filmowych,
  • wzrosła również umiejętność konstruowania dłuższych wypowiedzi, bogactwo słownika czynnego i biernego, konstruowania dialogów pomiędzy „wymyślonymi postaciami” itp.
  • dzieci z większą dbałością podchodzą do książek,
  • wzrasta świadomość „obowiązku” i przestrzegania zasad (bez torby i oddania poprzedniej pozycji, nie można otrzymać następnej).