Magia książki- klub małego czytelnika
Dziecko w wieku przedszkolnym jest ciekawe świata i ludzi, wśród których żyje. Pragnie codziennie poznawać nowe rzeczy. To również czas, w którym świat fantazji ma ogromny wpływ na rozwój, postawy dzieci, ich doznania estetyczne, na tworzenie się zamiłowań literackich, artystycznych. Literatura jest źródłem wiedzy, doznań i przeżyć estetycznych, kształtuje światopogląd, osobowość, może mobilizować do działania dając przykłady zachowań i rozwiązań problemów, wskazuje i przybliża określony system wartości. Jest też podstawą do tworzenia przykładów poprawnego języka. Ma wpływ na doskonalenie funkcji mowy pod względem gramatycznym i dźwiękowym, na wzbogacenie pojęć i słów, na rozwój komunikowania się, doskonalenie stylu wypowiedzi. Poprzez sięganie do środków żywego słowa dziecko uczy się wrażliwości na piękno mowy, literatury, inspiruje jego aktywność i ekspresję artystyczną, co również korzystnie wpływa na koncentrację uwagi wychowanka. Przedszkole i środowisko rodzinne powinno dziecko edukować poprzez dostarczanie dobrych przykładów literackich. Właśnie dlatego nauczyciele z naszego przedszkola postanowiły wdrożyć projekt edukacyjny „Magia książki- Klub małego czytelnika”, którego celem jest wypracowanie u dzieci „nawyku” słuchania, czytania
i obcowania z literaturą (także poprzez teatr i zabawy parateatralne). Projekt edukacyjny „Magia książki- klub małego czytelnika” uzyskał pozytywną ocenę rodziców dzieci przedszkolnych.
Od początku roku zrealizowano:
- systematycznewzbogacanie kącików książki, czyli biblioteczek w każdej z grup,
w różnorodną literaturę, - naprawę zniszczonych książek, dbanie o ich estetykę,
- czytanie bajek terapeutycznych, relaksacyjnych po obiedzie przez nauczycieli
w przedszkolu bądź poza nim np. w ramach zajęć na podwórku przy słonecznej pogodzie, - przygotowanie dla wszystkich dzieci z poszczególnych grup, jednakowych toreb,
w których dzieci przynoszą i odnoszą książki. - ustalono zasady i reguły korzystania z biblioteczki,
- założono zeszyty, w których zapisywane są pozycje literackie wypożyczone przez poszczególnych wychowanków,
- przygotowano znaczki „Przyjaciel książek”,
- wypożyczanie książek dzieciom z innych grup- integracja w ramach projektu (wymiana zasobów),
- wykonanie zakładek do wspólnego korzystania,
- „Klub małego czytelnika”- samodzielne monitorowanie przez dzieci ilości wypożyczonych przez siebie i kolegów książek (przeliczanie, sprawdzanie, które są najczęściej wypożyczane),
- burza mózgów: „Książka to...” - rejestracja wypowiedzi dzieci.
- systematyczne oraz spontaniczne wypowiedzi dzieci i pogadanki z nauczycielami na temat przeczytanych książek, postępowania bohaterów, wniosków wyciąganych przez wychowanków.
Nauczyciele sięgali po różnorodne metody rozwijające kompetencje językowe dzieci oraz aktywizację mowy czynnej i myślenia, a także wyobraźni:
- pogadanka,opis,opowiadanie treści utworów, dialog, rozmowy, zagadki, objaśnienia,instrukcje, burza mózgów,
- samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku,kierowania własną działalnością dziecka,techniki parateatralne (drama, pantomima)
- doświadczenia artystyczne inspirowane pozycjami edukacyjnymi: konstruowanie kukiełek papierowych, tworzenie ilustracji, zabawy tematyczne.
Po przeprowadzeniu ewaluacji oraz sprawdzeniu efektów jakie przynosi prowadzenie projektu ustalono:
- średnia ilość wypożyczonych pozycji na poszczególnych wychowanków grupy to:
w grupach starszych 10 książek, w grupach młodszych po 5 pozycji, - największa ilość wypożyczonych pozycji to 16 czyli co najmniej jedna książka tygodniowo (w zależności od ilości nieobecności dziecka w przedszkolu),
- wzrosło zadeklarowane zainteresowanie codziennym czytaniem książek w środowisku rodzinnym- (wniosek po rozmowach z dziećmi i rodzicami),
- codzienne czytanie w przedszkolu i rozmowy z dziećmi na ich temat jest kluczowym elementem wyciszającym oraz pozwalającym na rozwinięcie umiejętności skupienia uwagi- średnio 20 minut relaksu przy literaturze (grupy starsze), bez większej dekoncentracji,
- częstsze spontaniczne sięganie po książki w trakcie przebywania w przedszkolu,
- zabawy parateatralne, w których bohaterami są postacie z poznanych bajek, nie tylko bohaterów filmowych,
- wzrosła również umiejętność konstruowania dłuższych wypowiedzi, bogactwo słownika czynnego i biernego, konstruowania dialogów pomiędzy „wymyślonymi postaciami” itp.
- dzieci z większą dbałością podchodzą do książek,
- wzrasta świadomość „obowiązku” i przestrzegania zasad (bez torby i oddania poprzedniej pozycji, nie można otrzymać następnej).