Przedszkole Samorządowe nr 176

Innowacja artystyczna

Innowacja "Artystyczne inspiracje. Muzyka i teatr - twórcze dzieci"
Wiek przedszkolny to czas, w którym świat fantazji ma ogromny wpływ na rozwój, postawy dzieci, ich doznania estetyczne, na tworzenie się zamiłowań literackich, artystycznych. Dziecko tym w wieku ma także naturalną potrzebę wyrażania się w różnych formach ekspresji: w mowie, ruchu, geście, rysunku, śpiewie. Obserwując ich spontaniczne zabawy można łatwo zauważyć, że są to najczęściej swoistego rodzaju "inscenizacje" odzwierciedlające życie. Małe dziecko bawi się "w dom", "w sklep", "w przedszkole" itp. Przekłada swoje spostrzeżenia o otaczającym go świecie na zabawę, podczas której wchodzi w różne role, odgrywa postacie, odtwarza lub stwarza sytuacje i umieszcza w nich siebie. Im jest starsze tym więcej wykorzystuje wyobraźnię, buduje nastrój zabawy, wzbogaca swój "świat" o nowe doznania, wypełnia emocjami. Budzi się w nim TWÓRCA, a nie tylko odtwórca. Rozwijająca się fantazja staje się inspiracją do tworzenia indywidualnych, osobistych "artystycznych wypowiedzi". One zaś wpływają na rozwój osobowości. Jest to także relacja zwrotna ? osobowość wpływa na bogactwo i różnorodność artystycznej twórczości.
 
Głównym celem innowacji jest pobudzenie aktywności twórczej dzieci oraz rozpoznanie i rozwinięcie ich potencjału. Każdy z nas bowiem posiada pewien potencjał twórczy i może się on ujawniać w różnych dziedzinach sztuki. Manifestuje się poprzez zainteresowania, preferencje i style działania twórczego. Teatr pozwala na swobodne przenikanie się wszystkich dziedzin sztuki, więc dziecko może twórczo funkcjonować w nim na różnych poziomach i w różnym stylu, urzeczywistniać w działaniach pełnię swoich możliwości.
 
Cele szczegółowe innowacji to: 
-rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych z zakresu muzyki, tańca i aktorstwa, 
- poznawanie metod pokazywania własnych emocji poprzez słowo, ruch, gest i muzykę,
- kształcenie umiejętności wyrażania w sposób werbalny i ruchowy stanów uczuciowych, 
- doskonalenie umiejętności odnajdywania w tańcu, muzyce i aktywności artystycznej sposobu na rozładowanie napięć, 
- kształcenie postaw, uczuć, wrażliwości estetycznej, świadomej dyscypliny,
- poznawanie literatury dziecięcej, zwłaszcza współczesnych autorów, 
- poznawanie różnorodnych utworów muzycznych i literackich o wartościach wychowawczych, poznawczych i artystycznych, 
- doskonalenie dykcji i pięknej interpretacji słowno-muzycznej, 
- rozwijanie pięknej mowy, która staje się wyrazista i melodyjna, 
- rozwijanie mowy, poszerzanie słownictwa czynnego, 
- rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób niewerbalny, 
- wyrabianie otwartej postawy wobec innych oraz odwagi i śmiałości w czasie prezentacji przed publicznością,
- prezentowanie własnych umiejętności na rzecz przedszkola przez zabawy w teatr, 
- aktywizowanie postaw twórczych i procesów myślowych tj. pamięć, kojarzenie, spostrzeganie itp. 
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, empatii, 
- rozbudzanie wrażliwości plastycznej, muzycznej i literackiej,
- doskonalenie sprawności fizycznej i umysłowej dzieci.