Innowacja zdrowotna
INNOWACJA
PEDAGOGICZNA
,,W zdrowym ciele zdrowy duch”
,,Wychowanie zdrowotne nie musi
być nudne, można je bowiem wiązać
z najgłębszymi motywami postępowania
zważywszy, że partycypuje ono w realizacji
generalnych celów wychowania zmierzając do
poznania i rozumienia samego siebie oraz opanowania
najtrudniejszej ze sztuk:
,,sztuki życia”.
Prof. Maciej Demel
Edukacja zdrowotna stwarza szerokie możliwości wychowania dziecka świadomie dbającego o własne zdrowie oraz innych osób. Powinna pomóc mu w zrozumieniu rangi profilaktyki oraz szeroko rozumianej oświaty zdrowotnej. Zadanie priorytetowe stanowi wykształcenie u dzieci świadomej dbałości o własne zdrowie poprzez higieniczny tryb życia, kształtowanie nawyków żywieniowych, stosowanie ćwiczeń gimnastycznych, racjonalną ekologiczną profilaktykę obejmującą dbałość o środowisko naturalne, higienę osobistą i psychiczną etc. Przedmiotowa edukacja obejmuje poznawanie sposobów dbania o zdrowie w zakresie wiedzy, postaw oraz umiejętności.
.
Cel główny przedmiotowej innowacji obejmuje
zapewnienie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka w warunkach zdrowia, bezpieczeństwa i radosnego dzieciństwa.
Cele szczegółowe :
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
- kształtowanie postaw i przyzwyczajeń higieniczno – kulturalnych;
- rozwijanie odporności i sprawności ruchowej;
- kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do lekarza pediatry.
Edukacja zdrowotna jest podstawowym prawem każdego dziecka. Zdrowie z kolei warunkuje pomyślny przebieg procesu wychowawczego, którego celem ma być osiągnięcie kultury zdrowotnej wyrażającej się w przywiązaniu do zdrowia fizycznego i psychicznego, jednostkowego i publicznego. Wychowanie jest jednym z bardzo istotnych warunków zdrowia , ponieważ praca nad zachowaniem zdrowia ma charakter pedagogiczny. Permanentnie dąży do wykształcenia trwałych nawyków higieniczno – kulturalnych, odpowiednich postaw zdrowotnych, do przekazania zasobu wiedzy i umiejętności na ten temat.
Konsekwencja i systematyczność działań prowadzonych w zakresie realizacji innowacji ,,Przedszkolak i zdrowie”
wpłynie długofalowo u wychowanków na współtworzenie własnego zdrowia oraz osób z najbliższej rodziny.