Innowacja ruchowa
Innowacja ruchowa "Stawiam na ruch już od najmłodszych lat"
Ruch to jedna z potrzeb człowieka, najważniejsza i warunkująca dla zdrowego rozwoju dziecka. Wynika z natury, ale i z konieczności. Zdrowy człowiek, to człowiek aktywny fizycznie. Wielka różnorodność form ruchu dziecka pozwala mu także na rozwijanie zainteresowań i zdolności. Aby umożliwić dzieciom rozwój potencjału konieczne jest stosowanie wielkiej różnorodności treści, środków, metod i form działania. Tymczasem kondycja biologiczna i sprawność fizyczna dzieci w wieku przedszkolnym jest coraz słabsza. Głównymi przyczynami takiego stanu jest styl życia i niedostateczna aktywność ruchowa, która uważana jest za podstawowy stymulator rozwoju psychosomatycznego i główny czynnik fizycznego oddziaływania. Łączona jest nie tylko z troską o zdrowie ale i sprawnością, z potrzebami wypoczynku czy odprężenia oraz to, że nie potrafi ono dłuższy czas skupić uwagi i zainteresowania na jednym i tym samym działaniu obliguje nas do stosowania wielkiej różnorodności treści, środków, metod i form działania. Stosujemy zatem różnorodność zabaw, gier i ćwiczeń na powietrzu i w przewietrzonym pomieszczeniu zamkniętym, zarówno z przyrządami, przyborami jak i bez nich, z partnerem czy grupą lub bez nich, z zastosowaniem współzawodnictwa lub bez jego stosowania.
Zajęcia powinny być tak przygotowane aby był w nim uwzględniony zarówno wysiłek dynamiczny, ale też statyczny, swobodna twórcza działalność dzieci rozwijająca inwencję i samodzielność, spontaniczność, ruchy naśladowcze, odtwórcze.
Podstawowymi i fundamentalnymi elementami zdrowia psychicznego i fizycznego są: przeżywanie ruchu, ciekawość świata, radość twórczego działania ruchowego, eksperymentowania, odkrywania, zdobywania jak najwięcej doświadczeń psycho-motorycznych w różnych warunkach i okolicznościach. Szczególnie ważne jest eksponowanie ruchu podejmowanego wg własnych pomysłów dzieci, fantazji i doświadczeń dziecka zapewniający mu swobodę, w formie zadań otwartych, które to można wykonać wieloma sposobami. Metody twórcze stosowane na zajęciach fizycznych w przedszkolu stwarzają dziecku możliwość twórczego działania i charakteryzują się spontanicznością oraz tendencją do samo wyrażania się. Dlatego też, należy kłaść nacisk na stosowanie metod twórczych, które są bardziej atrakcyjne, kształcą ogólną kulturę, estetykę ruchu, samodzielność oraz pozwalają uwzględnić zasadę indywidualizacji.
Głównym celem innowacji jest - pobudzenie aktywności fizycznej dzieci oraz rozpoznanie i rozwinięcie ich fizycznego potencjału. Dodatkowym będzie także zachęcenie do włączenia rodziny do wspólnej aktywności fizycznej, podejmowania zadań sportowych, dbania o zdrowie i sprawność fizyczną wszystkich jej członków. Ważnym celem będzie również zastąpienie statycznych zajęć, mających zły wpływ na postawę ciała dziecka, na bardziej aktywne, rozładowujące napięcie, dostarczające innych emocji i radości.
Cele szczegółowe innowacji to:
- rozwijanie zainteresowań sportowych,
- poznanie różnych dyscyplin sportowych,
- wzmocnienie ciała, sprawności fizycznej,
- rozwijanie precyzji, płynności ruchów, pamięci ruchowej itp.,
- wdrażanie do samodyscypliny a także dyscypliny w zespole (przy grach zespołowych);
- poznawanie metod pokazywania własnych emocji poprzez ruch, gest i muzykę,
- kształcenie umiejętności wyrażania w sposób ruchowy stanów uczuciowych,
- doskonalenie umiejętności odnajdywania w ruchu, tańcu i aktywności sportowej sposobu na rozładowanie napięć,
- kształcenie podczas zajęć z kolegami postaw, uczuć, wrażliwości i świadomej dyscypliny,
- rozwijanie umiejętności komunikowania się w sposób niewerbalny,
- wyrabianie otwartej postawy wobec innych współpartnerów oraz odwagi i śmiałości w podejmowaniu nowych wyzwań ruchowych,
- podejmowanie ćwiczeń z uwzględnieniem własnych ograniczeń oraz powolne, konsekwentne i bezpieczne ich pokonywanie,
- prezentowanie własnych umiejętności ruchowych przez zabawy taneczne, sportowe,
- aktywne uczestniczenie w konkursach, zabawach ze współzawodnictwem,
- aktywizowanie fizyczne dziecka, dotlenianie, wzmacnianie, a co za tym idzie wpływanie na rozwój procesów umysłowych tj. pamięć, kojarzenie, spostrzeganie itp.
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, empatii,
- doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej,
- wzbudzanie radości wynikającej ze wspólnej zabawy,
- zwracanie uwagi na bezpieczeństwo własne i kolegów podczas zabaw ruchowych.