Innowacja czytel.
Innowacja pedagogiczna „Przedszkolak – mały miłośnik literatury” prowadzona przez nauczycielki: Annę Burdak, Katarzynę Pelczar – Mamel i Małgorzatę Kucembę - Bilińską – celem głównym innowacji jest rozwijanie u dzieci zainteresowania czytelnictwem oraz rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia u małych czytelników, a także rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
CELE GŁÓWNE
- kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz propagowanie i rozwój czytelnictwa wśród dzieci przedszkolnych
- ukazanie dzieciom przedszkolnym roli książki w życiu każdego człowieka
- stymulowanie procesu edukacji językowej
- przedstawienie przedszkolakom właściwego kontaktu z książką poprzez wzorowanie się na dorosłych.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- wprowadzanie dzieci w świat literatury dziecięcej ( m.in. bajki, baśnie, opowiadania, wiersze, legendy)
- rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: recytatorskich, plastycznych i teatralnych
- rozwijanie u dzieci bogactwa językowego
- motywowanie dzieci do samodzielnego korzystania z książek, z jednoczesnym wyrabianiem nawyku dbania o nie
- kształtowanie u dzieci nawyku opowiadania i słuchania
- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- rozwijanie sprawności umysłowych
- rozbudzanie ciekawości świata i poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie
- wzmacnianie poczucia własnej wartości u dziecka
- ukazywanie dziecku dobrego sposobu na spędzanie czasu wolnego, a tym samym ograniczanie go przed telewizorem i komputerem
- nawiązanie kontaktu z autorem książek dla dzieci
- prezentacje samodzielnego czytania przez dzieci przedszkolne (dzieci starsze)
- uczenie i doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków, kształtowanie właściwych postaw społecznych wypływających z przesłań moralnych wybranych utworów
- zapoznanie dzieci z autorami najbardziej znanych dziecięcych utworów m.in. Janem Brzechwą, Julianem Tuwimem, Wandą Chotomską, Janem Christianem Andersenem, Braćmi Grimm
- wyciszanie dzieci i eliminowanie negatywnych emocji
- zapoznanie dzieci z pracą bibliotekarza oraz z zasadami działania biblioteki miejskiej
- zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z książek znajdujących się w biblioteczkach przedszkolnych oraz kącikach czytelniczych
- przygotowanie dzieci przedszkolnych do właściwego wyboru książek w późniejszym okresie ich dorastania
- motywowanie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dziecku
- pogłębianie więzi między dzieckiem, a rodzicem
- integrowanie grupy/grup przedszkolnych przez wspólną pracę z książką i zabawę
- wzmocnienie współpracy przedszkola z rodzinami dzieci oraz ze środowiskiem lokalnym
- stwarzanie serdecznej atmosfery.