Projekt
Dzieci z grupy IV i V biorą udział w projektcie interdyscyplinarnym pt. "Sześciolatek - jak żyć bezpiecznie w niebezpiecznym świecie", którego pomysłodowacą oraz organizatorem jest Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Krakowie.
Czas trwania: 1 III – 31 V 2025 r.
Finansowanie:
Program w całości zostanie sfinansowany przez Specjalistyczną Poradnię Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Krakowie w ramach wspomagania rozwoju szkół w Gminie Miejskiej Kraków
Celem projektu jest:
¨ przybliżenie podstawowych informacji na temat uzależnień i zagrożeń z nimi związanych;
¨ kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi;
¨ zachęcenie do integrowania się w grupie poprzez wspólne działania i angażowanie w zabawę wszystkich dzieci, do uczenia się empatii, nabywania umiejętności społecznych oraz pozytywnej solidarności grupowej;
¨ rozwijanie postawy szacunku i zaufania do personelu przedszkola/szkoły, jako osób mogących udzielić wsparcia w problemach i umiejętności podejmowania bezpiecznych zachowań w relacjach społecznych;
Interdyscyplinarny projekt edukacyjny: „Sześciolatek – jak żyć bezpiecznie w niebezpiecznym świecie”
Grupa IV i V biorą udział w projekcie, którego podstawowym celem jest przygotowanie dzieci do samodzielnego dokonywania wyborów zachowań właściwych dla własnego zdrowia i zdrowia innych ludzi. W związku z tym w tychże grupach odbyły się warsztaty w dniach 27.03 i 28.03 pod kierunkiem eksperta p. Kazimierza Helizanowicza w ramach projektu edukacyjno – profilaktycznego "Cukierki”. Podczas zajęć dzieci miały okazje przedstawić się i opowiedzieć o swoich zainteresowaniach. Na początku ustaliły zasady komunikacji w grupie ( balon zasad), a następnie w formie zabawy, zagadek poznały zasady spotkań z obcymi ludźmi, szukania wsparcia u osób dorosłych, podejmowania decyzji. Mogły również pokazać emocje od smutku, żalui złości po radość i zadowolenie. Różnorodność zastosowanych form i metod spowodowały u dzieci ogromne zainteresowanie oraz dużą aktywność. Dzieci z zainteresowaniem słuchały fragmentów bajki terapeutycznej „Cukierki”, wypowiadały się na jej temat oraz chętnie uczestniczyły w zabawach ruchowych proponowanych przez prowadzącego. Warsztaty te nie tylko dostarczyły wiedzy, ale też uczą umiejętności, które mogą okazać się przydatne w praktyce. Wprowadzenie zabaw o bezpieczeństwie do edukacji dzieci to inwestycja, która może się wielokrotnie zwrócić. Jest to doskonały sposób na to, by dzieci w przystępny i angażujący sposób nauczyły się zasad, które mogą uratować im życie.
Realizatorzy: grupa V - Małgorzata K.-B., Dorota K.
Realizatorzy: grupa IV - Renata R., Anna S.
Dzieci z grupy V w ramach projektu zrealizowały zajęcia, podczas których uczyły się rozpoznawać i nazywać uczucia, emocje innych ludzi przedstawione za pomocą mowy ciała. Na początku spotkania wzięły udział w opowieści ruchowej „Polowanie na bizona”. Podczas tej zabawy przedszkolaki porozumiewały się za pomocą okrzyków indiańskich, gestów, min i postawy ciała. Dowiedziały się jak ważny jest w życiu każdego z nas język ciała, że często na niego nie zawracamy uwagę, a wiele nam może on powiedzieć. Wiedzą co wchodzi w skład tego języka i jak cenne jest jego rozumienie. Następnie wzięły udział w zabawie, w czasie której nazywały uczucia przedstawione na ilustracjach, a następnie naśladowały to co one wyrażały. Później wiele radości sprawiła przedszkolakom zabawa
w kalambury. Dzieci z wielką uwagą i koncentracją wysuchały kolejny odcinek bajki, w czasie której poznały uczucia Halinki, dowiedziały się kogo można poprosić o pomoc w sytuacji zagrożenia oraz, że należy pomagać innym gdy tego potrzebują. Dzieci następnie przeprowadziły rozmowę z Panią woźną i wykonały jej portret, gdzie miały możliwość wykazać się inwencja twórczą.
W kwietniu dzieci z grupy IV aktywnie uczestniczyły w zajęciach w ramach projektu edukacyjnego „Sześciolatek – jak żyć bezpiecznie w niebezpiecznym świecie”. Na początku uczestniczyły w zabawie „Zaczarowany cukierek”. Dzieci zaczarowały nauczycielkę, która następnie swoja mocą przemieniła piłkę w cukierka. Zadaniem dzieci było podawanie piłki z rąk do rąk. Gdy muzyka ucichła dziecko, które właśnie trzymało „cukierka” zostało zaczarowane i musiało odejść od grupy przyjmując nieruchomą pozę. Gdy zostało tylko jedno dziecko nauczyciel wspólnie z dziećmi podsumował zabawę. Dzieci doszły do wniosku, iż lepiej było bawić się wspólnie w kole niż być zaczarowanym, a tak naprawdę samotnym w trudnej sytuacji. W dalszej części zajęć dzieci z uwagą i zainteresowaniem wysłuchały kolejny fragment bajki „Cukierki. Opisały postać Czarodzieja Sopucha, a następnie Go narysowały. Zajęcia uświadomiły dzieciom, iż należy zachować dystans i być bardzo ostrożnym w kontaktach z osobami obcymi, nieznajomymi.
Dzieci z grupy V w ramach projektu zrealizowały zajęcia, podczas których zapoznały się z Panią Felicją, dowiedziały się czym wyróżnia od innych kucharek i komu chciała pomóc. Następnie poznały Wróżkę Ognia Kuchennego, z którą porozmawiały na temat jej pracy. Dzieci dowiedziały się co Pani kucharka lubi najbardziej gotować, jakie potrawy pomagają w leczeniu. Później porównały wygląd Pani kucharki z Pani Felicją. Dowiedziały się, iż też posiada czarodziejską różdżkę, którą miały możliwość trochę poczarować. W dalszej części zajęć przedszkolaki namalowały portret Pani kucharki. Zajęcia zakończyliśmy zabawą w tratwę, gdzie miały możlwość uczyć się współpracy. Przedszkolaki uświadomiły sobie, że każdy z nas jest niepowtarzalny, ważny i dzięki temu jest potrzebny.