Przedszkole Samorządowe nr 176

Program grantowy

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

Samorządowe Przedszkole nr 176 w Krakowie wzięło udział w programie grantowym organizowanym przez Fundację mBanku z projektem "Rodzinna matematyka". Numer złożonego wniosku: 410


https://www.mbank.pl/mfundacja/rosne-z-matematyka/program/

 

,,Matematyczne zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym” – propozycje zabaw.

 

 Zabawa dla dzieci w wieku przedszkolnym jest podstawową formą działalności, dzięki której poszerzają zakres swojej wiedzy i doświadczeń, zaspokajając tym samym ciekawość poznawczą. Zabawa ponadto daje dziecku możliwość zadawania pytań, prowadzenia obserwacji. Dzieci uczestnicząc w zabawach wzbogacają słownictwo, rozwijają sprawność intelektualną, spostrzegawczość, wyobraźnię.

Gry i zabawy matematyczne dają dzieciom możliwość zdobywania nowych umiejętności, kształtowania zdolności i zainteresowań, wprowadzają w świat zasad  fair play oraz uczą trudnej sztuki pogodzenia się z porażką. Ponadto dzieci mają możliwość tworzenia pojęć i doskonalenia umiejętności, uczą się przestrzegania zasad. Niezwykle istotne jest, iż gry i zabawy matematyczne pozwalają dzieciom opanować wiedzę oraz konkretne umiejętności,  które będą wykorzystane również na wyższych etapach edukacyjnych oraz co niezwykle istotne w życiu codziennym. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż budują więź z rodzicami. Niezwykle istotną zasadą przy organizacji gier matematycznych  jest zorganizowanie powtórne zabawy, aby dać dziecku szansę rewanżu, gdy przegra grę.

Propozycje zabaw marzec-2024 r.

Propozycje zabaw kwiecień - 2024 r.

Propozycje zabaw maj - 2024 r.

 

Działania realizowane w ramach projektu grantowego "Rosnę z matematyką"

 

Zabawy matematyczne są bardzo ważne w rozwoju dzieci od najmłodszych lat. Dają one możliwość działania, liczenia, logicznego myślenia, wyciągania wniosków, a codzienne zabawy wspierają rozwój dzieci w tym zakresie. W celu inspirowania dzieci do zabaw matematycznych nauczycielki zorganizowały „Kącik matematyczny”. Znalazły się w nim drewniane maty do liczenia, waga do zmiany jednostek masy, waga elektroniczna, zgadywanka sensoryczna, zegary, wiatrak matematyczny, chusta animacyjna, liczbowe siedziska, koduj mata, mata kolorowe kształty oraz koło fortuny.  Zgromadzone przedmioty są do dyspozycji  przedszkolaków i służą do rozwijania logicznego myślenia oraz doskonalenia umiejętności matematycznych.

 

 

Grupa 1

7 marca 2024 roku  dzieci z grupy I w ramach projektu z zakresu edukacji matematycznej „Rodzinna matematyka”, uczestniczyły w zajęciach wraz  ze swoimi Dziadkami. Dzieci uczestniczyły między innymi w zabawie  „Znam taki kolor”, podczas której odnajdowały na chuście animacyjnej wskazany kolor i ustawiały się na danym polu chusty. Nie lada wyzwaniem    dla dzieci i ich bliskich była zabawa, która polegała na podrzucaniu kolorowych piłeczek tak, aby wyleciały przez otwór chusty animacyjnej. Podczas pozostałych zabaw dzieci segregowały do odpowiednich pojemników kolorowe guziki, trafiały piłeczkami do celu i przeliczały elementy wspólnie z Dziadkami. Na koniec wszyscy uczestniczyli w pracy plastycznej, podczas której powstały kolorowe doniczki.

 

Grupa 2

Dnia 24.03.2024 r.  w grupie dzieci 3-  letnich odbyło się zajęcie otwarte dla Dziadków   Jak zawsze dziadkowie nie zawiedli. Utrwalamy kształty i bawimy się rytmami zabawy z chustą animacyjną – to temat, wokół  którego dużo się działo podczas naszego spotkania. Czekając na dziadków dzieci najpierw zespołowo, a później indywidualnie prezentowały swoje umiejętności i talenty wokalne przy mikrofonie. Wszyscy razem przywitaliśmy gości piosenką  „Wszyscy są witam was………..”.  Następnie bawiliśmy się podczas słuchania wiersza „Koszyk figur” Kolejnym etapem była  zabawa matematyczna „Porządkowanie figur”. Dzieci segregowały  figury do obręczy oznaczone odpowiednimi figurami. Nie zabrakło także zabaw przy muzyce gdzie wykorzystane zostały pomoce dydaktyczne (figury matematyczne różnej wielkości , koloru) układały geometryczne rytmy. Dzieci miały możliwość zaprezentowania swoich umiejętności z zakresu edukacji matematycznej. Wielką radością była zabawa  z chustą animacyjną, podczas tej zabawy było wiele śmiechu i radości. Ostatnim etapem naszego spotkania było wykonanie pracy plastycznej „Pani wiosna zawitała do nas”. Dzieci wspólnie z dziadkami dekorowały  postać Pani Wiosny (sukienkę wiosny kolorowymi figurami)  dopasowując do odpowiednich kształtów. Efekt pracy dzieci był zachwycający. Zajęcia pożegnaliśmy   piosenką „Figury geometryczne” – gdzie dzieci mogły zaprezentować swoje umiejętności wokalne oraz ruchowe. Było bardzo miło, sympatycznie, niektórym wcale nie chciało się wychodzić z przedszkola, to bardzo nas cieszy. A już na sam koniec wszyscy zostali poczęstowani słodyczami, które otrzymaliśmy od naszych gości.  Dziękujemy dziadkom za liczne przybycie do naszej grupy, dziękujemy Im również za zainteresowanie i docenianie tego,  co robimy w przedszkolu, dziękujemy dzieciom za aktywne uczestnictwo w zajęciu i szczególnie miłą, radosną  atmosferę.

 

 „Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna. Zwłaszcza, jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka”... O tym przekonały się przedszkolaki w grupie II którzy już od jesieni rozwijali swoje zainteresowania matematyczne wykorzystując ciekawe pomoce matematyczne: koło fortuny, wiatrak matematyczny, chustę animacyjną,  W ramach rozwijania kompetencji matematycznych w przedszkolu, dzieci zdobywają pewną wiedzę  na odpowiednim poziomie wiekowym.   Choć mogłoby się wydawać, że matematyka w przedszkolu znacznie różni się od tej, którą wykorzystujemy w życiu dorosłym, to jest ona niezwykle potrzebną nauką. Zabawy matematyczne w przedszkolu pozwalają rozwinąć intelekt dziecka, a także wiele innych obszarów poprzez różnego rodzaju zabawy, w które bawiliśmy się przez ostatnie tygodnie spędzone w przedszkolu.

 

 

Grupa 3

Dzieci z grupy III w ramach projektu edukacyjnego z zakresu edukacji matematycznej „Rodzinna matematyka”, uczestniczyły w zajęciach z dziadkami. Dzieci miały okazję pobawić się chustą animacyjną wraz z dziadziusiami. Wzięły udział m.in. w takich zabawach: „Sztorm”,  „Kolorowe zamiany”, „Kolorowe składanie”. Następnie przedszkolaki wraz z dziadkami stworzyli piękną pracę plastyczną „Rakieta z figur geometrycznych”. Dzieci najpierw nazwały figury geometryczne, a później wspólnie z dziadkami  miały możliwość rozwinąć wyobraźnię tworząc obrazek z kolorowych figur - rakietę, dbając przy tym o estetyczny wygląd pracy oraz prawidłowe ułożenie figur.

 

"Owocowa matematyka"

Dzieci z grupy III wzięły udział w zajęciach podczas, których miały możliwość rozwijać swoje umiejętności matematyczne. Przedszkolaki najpierw ważyły przyniesione przez siebie owoce na wadze elektronicznej, a później porównywały ciężar różnych owoców i prawidłowo stosowały określenia: cięższy, lżejszy. Następnie wzięły udział w zabawie „Owocowy wiatrak”. Dzieci najpierw nazywały kolor wstążki przy której siedziały. Potem podchodziły do miski z której brały jeden owoc i przyporządkowywały go do odpowiedniego koloru Wiatraka. Po poklasyfikowaniu owoców według koloru pracowały w parze. Każda para miała za zadanie przeliczyć na swojej wstążce owoce i przyporządkować określoną cyfrę do oznaczenia liczebności zbioru. Przedszkolaki zgodnie współpracowały ze sobą i czerpały radość ze wspólnej zabawy. Następnie wzięły udział w zabawie „Kolorowy zawrót głowy”.  Dzieci trzymały wstążki za uchwyt i wykonywały różne ćwiczenia zgodnie z poleceniami n – la. np. podskakują tylko trójkąty, wachlują wstążkami kwadraty, na jednej nodze stają gwiazdki. Zajęcia zakończyliśmy przygotowaniem sałatki owocowej.

 

Grupa 4

26 marca 2024 r.  dzieci z  grupy 4 wzięły udział w  zajęciach matematycznych wraz z babciami i dziadkami, w ramach Programu grantowego mFundacji dla przedszkoli „Rosnę z matematyką”. Podczas spotkania uczestnicy mogli nie tylko czynnie uczestniczyć w zaplanowanych matematycznych aktywnościach, ale i poznawać zabawy rozwijające logiczne myślenie i umiejętności matematyczne. Podczas warsztatów nie zabrakło zabaw ruchowych, wspólnych tańców i plastycznych inspiracji, które posłużyły do kształtowania umiejętności matematycznych. Spotkanie to było wskazówką dla uczestników, w jaki sposób w każdą aktywność z dzieckiem poprzez działania pozornie niezwiązane z zajęciami matematycznymi można wpleść elementy edukacji matematycznej. 

 

Podczas kolejnych zajęć w ramach projektu „Rosnę z matematyką” dzieci z grupy 4 rozwiązywały przygotowane zagadki matematyczne poszukując wyników ukrytych w różnych częściach sali przedszkolnej. Można było wykręcić łamigłówkę matematyczną „Kołem fortuny”. Dzieci wykonywały zadania matematyczne oraz ruchowe. Wychowankowie poznali różnego rodzaju wagi, eksperymentowali ważąc i porównując ciężar poszczególnych przedmiotów.

 

 

Grupa 5

W marcu 2024 roku  grupie 5 odbyły się warsztaty, których uczestnikami byli Dziadkowie i Babcie. Wraz ze swoimi wnukami aktywnie uczestniczyli w zabawach i aktywnościach, które w głównej mierze skupiały się na rozwijaniu kompetencji matematycznych u dzieci. Na koniec warsztatów wykonali ze swoimi wnukami kasę fiskalną z pudełek po butach. Wszystkie prace były bardzo pomysłowe i kolorowe, a dobre humory dopisywały przez całe warsztaty.

 

Zajęcia u grupy 5 uatrakcyjniła nowa pomoc dydaktyczna - koło fortuny. Na kole fortuny zapisane były działania z dodawaniem i odejmowaniem w dostępnym dla dzieci zakresie. Dzieci kręciły kołem i ich zadaniem było rozwiązać działanie, które wypadło oraz odszukać jego rozwiązania na podłodze. Dzieci doskonaliły umiejętność dodawania i odejmowania. Zabawa wywołała wiele pozytywnych emocji, a dzieci były zafascynowane zajęciami.

 

 

W kwietniu odbyło się kolejne spotkanie z serii warsztatów matematycznych, tym razem z RODZICAMI. Dzieci zaprosiły swoich rodziców do wspólnej zabawy. Podczas warsztatów dzieci wraz z rodzicami aktywnie uczestniczyli w zabawach matematycznych. Dzieci bardzo dobrze się bawiły oraz uczyły matematyki poprzez zabawę. Zabawy z wiatrakiem matematycznym pomogły dzieciom rozwiązać działania matematyczne, kolejno dzieci odgadywały kształty oraz wykonywali wraz z bliskimi określone zadania. Koło fortuny również było wykorzystane - dzieci kręciły kołem losując cyfrę, natomiast rodzic czytał zadanie tekstowe, zadaniem dzieci było rozwiązać zadanie, zabawa wywołała duże zaangażowanie. Końcówkę warsztatów poświęciliśmy na pracę plastyczną. Wykonane zostały liczydła manualne dla dzieci wraz z biała tabliczką, na której dzieci mogły dowolnie wymyślać i pisać działania matematyczne i liczyć na konkretach. Dziękujemy wszystkim Rodzicom za tak liczne przybycie i aktywne uczestnictwo w zajęciach!

 


 

U dzieci w grupie 5 zostały przeprowadzone zajęcia, na których dzieci zdobywały wiedzę na temat sposobów odmierzania czasu, rodzajów zegarów, kształtowały umiejętności posługiwania się zegarem oraz dostrzegania upływu czasu. Dzieci ułożyły duże koło oraz rozłożyły cyfry zgodnie z ułożeniem cyfr na zegarze. Bawiliśmy się w zabawę „Zegar” w której każdy z nas mógł zostać wskazówką (długą lub krótką) w zależności od swojego wzrostu. Wiemy, że czas płynie, biegnie, leci, mija, a życie bez zegarów byłoby bardzo trudne,

 

 

Grupa 6

W dniu 14 marca dzieci z grupy VI uczestniczyły w warsztatach matematycznych wraz ze swoimi dziadkami. Wspólnie rozwiązywali zadania matematyczne w pełnej radości atmosferze.

 

 
Matematyka otacza nas wszędzie i mamy z nią do czynienia w każdym aspekcie naszego życia. Zabawy matematyczne w przedszkolu są fundamentem logicznego myślenia, ale przede wszystkim bawią, uczą i rozwijają. Zabawy te stają się tym weselsze gdy odbywają się w doborowym towarzystwie jakim są rodzice. Dlatego właśnie i my mieliśmy przyjemność gościć na naszych warsztatach matematycznych rodziców naszych przedszkolaków, którzy wspólnie z dziećmi rozwiązywali matematyczne zagadki z zakresu figur geometrycznych. Uczestnicy brali udział w zabawach, które pozwoliły na kształcenie kompetencji matematycznych. Dzieci, między innymi doskonaliły orientację przestrzenną, liczyły, rozpoznawały za pomocą dotyku kształty, klasyfikowały według podanej cechy, porównywały liczebność zbiorów, tworzyły niepowtarzalne obrazy z wykorzystaniem figur, a także zostały autorami obrazów inspirowanych wybraną figurą. Przeprowadzone zajęcia miały na celu wywarcie pozytywnego wpływu na rozwój intelektualny dzieci, dzięki czemu przedszkolaki lepiej poznają i rozumieją otaczający ich świat. Dzień upłynął nam w wesołej atmosferze, a wszystkie dzieci i ich rodzice poradzili sobie wspaniale!
 

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

 

 

Dnia 14.05.2024r. dzieci z grupy VII wraz z rodzicami uczestniczyły w warsztatach z Sensoplastyki połączonych z edukacją matematyczną  w ramach programu grantowego Rosnę z matematyką . Podczas zajęć dzieci mogły rozwijać kompetencje, które są im realnie niezbędne w życiu: samoświadomość, kreatywność, silna motywację zewnętrzną, wiarę we własne możliwości. Poprzez świetną zabawę  dzieci zostały wprowadzone w świat zapachów, kolorów i faktur przez co poszerzyły swoja wiedzę i doświadczenia.  Podczas zajęć dzieci mogły ważyć, sypać, dolewać, mieszać, ugniatać, wąchać a przede wszystkim kreatywnie i legalnie brudzić się. Dzięki wspólnym zajęciom uczymy się być ze sobą i co najważniejsze cieszyć się wspólnym chwilami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grupa 7

Dzieci z grupy VII wraz z babciami dziadkiem wzięły udział w zajęciach w ramach Programu grantowego „Rosnę z matematyką”. Podczas zajęcia dzieci wraz z dziadkami aktywnie uczestniczyły w zabawach muzycznych, ruchowych i dydaktycznych poznając poszczególne pory roku i ich charakterystyczne cechy rozwijając przez to umiejętności matematyczne, spostrzegawczość oraz logiczne myślenie. Dużo radości dostarczyła wspólna zabawa z chusta animacyjną. Na koniec zajęcia dzieci podzielone na 4 zespoły wg kolorów wraz dziadkami wykonały pracę plastyczną wykorzystując różnorodny materiał plastyczny. Każda grupa wykonała inna porę roku wykazując się duża kreatywnością