Teatralno-muzyczne inspiracje. Twórcze działania dzieci
W tym półroczu odbyło się osiem spotkań w ramach pięciu tematów. Są to:
1. Słoń Trąbalski i inne wiersze
2. Historie z życia rodzinnego
3. Akademia Pana Kleksa
4. Abecadło z pieca spadło.
5. Kosmiczne podróże.
Średnio na każdy temat było dwa spotkania po od 0,5- 1,0 godziny.
Opis i tematyka spotkań znajduje się w dzienniku do realizacji zajęć dodatkowych. Są tam również odnotowane obecności dzieci. Zapisanych zostało 16 dzieci, średnia ilość uczestników na każdym spotkaniu to 10. Są to dzieciw wieku 5-6 lat z grup od V- VI. Część dzieci uczestniczących w zajęciach w roku poprzednim realizuje edukację szkolną.
Po spotkaniach odnotowuję efekty oraz realizację założonych celów.
W trakcie realizacji założeń stosowano metody :
- Rozmowa – czyli prowadzenie dialogów, zadawanie pytań, konstruowanie odpowiedzi, opisów, porównań – doskonalenie mowy czynnej
- Ćwiczenia pantomimiczne – sprzyja rozwijaniu plastyki ciała, koncentracji, fantazji (najbliższe im to zabawy ruchowo- naśladowcze)- kultura fizyczna.
- Improwizacje – mają miejsce, gdy uczestnicy otrzymują role, temat i próbują działać zgodnie z postawionym zadaniem, jednak bez scenariusza – rozwój wyobraźni.
- Inscenizacje – z wyraźnym podziałem na aktorów i publiczność
-teatr wycinanek (sylwety)- aktywność plastyczna,
-teatr lalek (kukły, pacynki, marionetki) - aktywność plastyczno-techniczna i językowa
-sąd nad negatywnym bohaterem - rozwijanie operacji myślowych oraz mowy,
-inscenizacja utworów literackich – pamięć, dykcja, piękno mowy, rozwój wrażliwości
- Rzeźba – zastygnięcie w bezruchu, naśladujące na układ przedmiotu w przestrzeni jakiejś postaci,– rozwój komunikacji poza werbalnej,
- Żywe obrazy – gdzie najważniejsze wydarzenie określonej opowieści zostaje uchwycone w bezruchu, np. las i śmieci – rozwój współpracy, akceptacja w grupie,
- Ćwiczenia głosowe – naśladowanie głosem lub próba odtworzenia odgłosów za pomocą innych przedmiotów lub instrumentów– rozwój słuchu i wrażliwości muzycznej, zmysłów
- Opowieści ruchowe- improwizowane zachowania obrazujące tok wydarzeń nakreślanej przez osobę prowadzącej opowieść- rozwój pamięci, wyobraźni twórczej i odtwórczej,
- Zabawy mimiczne – określające za pomocą wyrazu twarzy nastrój osoby– doskonalenie aparatu mowy, mięśni twarzy
- Zabawy z animacją - poruszanie kukiełkami zgodnie z ich budową np. marionetka, pacynka, kukły duże i te na patyku – ćwiczenia manipulacyjne oraz mowy: komunikacji, dialogowania
- Śpiew indywidualne, zbiorowy i z podziałem na role (elementy musicalu)- różne formy śpiewu w tym również kanonu, śpiewu na dwa głosy itp
- Gra na instrumentach perkusyjnych i melodycznych- poznanie zapisu partytury, nut oraz innego zapisu graficznego muzyki i choreografii tanecznej,
- Improwizacje ruchowe przy muzyce różnego typu- z elementami relaksacji,
- Taneczne improwizacje – ćwiczenieumiejętności ruchowych, spontaniczności, słuchu
- Tańce synchroniczne grupy dzieci - związane z zapamiętaniem i wyćwiczeniem konkretnych kroków tańca, w tym również parami- doskonalenie pamięci ruchowej, rytmiczności i współpracy w grupie,
- Konstruowanie strojów i masek – samodzielne przygotowanie strojów– rozwój estetyki, umiejętności plastycznych i technicznych,
- Budowanie scenografii - włączenie się do tworzenia elementów scenografii przy wykorzystaniu sprzętów z sali– rozwijanie wyobraźni, umiejętności współpracy oraz zdolności technicznych,
- Oglądanie spektakli teatralnych - zarówno tych przygotowanych przez dzieci i profesjonalne teatry – rozwijanie wrażliwości twórczej.
Efekty wprowadzania innowacji:
Umiejętności społeczne:
-rozpoznawania i nazywania uczuć, a także ich okazywania i mówienia o nich,
-wcześniejszego rozpoznawania sytuacji (myślenie, kojarzenie, wnioskowanie),
-dbania o pozytywne relacje z innymi (empatia, współczucie, współtworzenie),
-wyszukiwania sposobów rozwiązywania trudnych sytuacji (współpraca, pomoc, uczynność),
-panowania nad negatywnymi emocjami i rozładowania ich technikami relaksacyjnymi,
-poznania siebie, swoich możliwości, pokonywania trudności,
-nawiązywania więzi emocjonalnych z innymi uczestnikami (także poza placówką).
Umiejętności poznawcze:
-aktywności intelektualnej,
-uaktywniania zasobów posiadanej wiedzy,
-operacje myślowe w tym szczególnie pamięć, wyobraźnię
-samodzielnego uczenia się, doskonalenia,
Umiejętności z zakresu plastyki i techniki, czyli:
-przedstawianie i wyrażanie za pomocą różnych technik plastycznych i technicznych zjawisk i wydarzeń realnych i fantastycznych
-plastyczne przedstawianie scen inspirowanych przez utwory literackie, muzyczne itp.
-tworzenie kukieł, strojów, dekoracji – umiejętności manualne, manipulacyjne,
-tworzenie scenografii jako dekoracji teatralnej
Umiejętności językowe:
-mowy z uwzględnieniem ćwiczeń słownikowo - frazeologicznych i syntaktycznych,
-wygłaszania na pamięć wierszy i dialogów z zastosowaniem właściwej siły, tonu głosu, tempa i pauz,
-wyrażanie własnego sądu o postaciach i zdarzeniach,
-układania opowiadań twórczych,
-układanie spontanicznych wypowiedzi, dialogów zgodnych z tematem.
z zakresu muzyki:
-tworzenia akompaniamentu do piosenek i zabaw ruchowych,
-szybkiej orientacji, hamowania i pobudzania reakcji w zabawach przez stosowanie różnych sygnałów muzycznych,
-śpiewu indywidualnego i zbiorowego,
-swobodnego, improwizowanego i kierowanego tańca,
-wykorzystywania muzyki jako bodźca do twórczości.
w zakresie kultury fizycznej:
-różne formy aktywności ruchowej (eksponowanie indywidualnych możliwości),
-estetykę ruchu: rytmiczność, ekspresja, elegancja, harmonia i swoboda ruchu,
-sprawność ruchowa: ogólny rozwój mięśni i ich sprawności.
Efektem innowacji dla placówki będzie:
-poszerzenie bazy placówki,
-pozyskanie rodziców do współpracy, zacieśnienie więzi rodzinnych,
-poprawę jakości i warsztatu pracy placówki
-promocja przedszkola w środowisku lokalnym