Przedszkole Samorządowe nr 176

Teatralno-muzyczne inspiracje. Twórcze działania dzieci

ponad 7 lat temu

W tym półroczu odbyło się osiem spotkań w ramach pięciu tematów. Są to: 

1.          Słoń Trąbalski i inne wiersze

2.          Historie z życia rodzinnego

3.          Akademia Pana Kleksa

4.          Abecadło z pieca spadło.

5.          Kosmiczne podróże.

Średnio na każdy temat było dwa spotkania po od 0,5- 1,0 godziny.
Opis i tematyka spotkań znajduje się w dzienniku do realizacji zajęć dodatkowych. Są tam również odnotowane obecności dzieci. Zapisanych zostało 16 dzieci, średnia ilość uczestników na każdym spotkaniu to 10. Są to dzieciw wieku 5-6 lat  z grup od V- VI.  Część dzieci uczestniczących w zajęciach w roku poprzednim realizuje edukację szkolną.
Po spotkaniach odnotowuję efekty oraz realizację założonych celów.

W trakcie realizacji założeń stosowano metody :

  • Rozmowa – czyli prowadzenie dialogów, zadawanie pytań, konstruowanie odpowiedzi, opisów, porównań – doskonalenie mowy czynnej
  • Ćwiczenia pantomimiczne – sprzyja rozwijaniu plastyki ciała, koncentracji, fantazji (najbliższe im to zabawy ruchowo- naśladowcze)- kultura fizyczna.
  • Improwizacje – mają miejsce, gdy uczestnicy otrzymują role, temat i próbują działać zgodnie z postawionym zadaniem, jednak bez scenariusza – rozwój wyobraźni.
  • Inscenizacje – z wyraźnym podziałem na aktorów i publiczność

-teatr wycinanek (sylwety)- aktywność plastyczna,

-teatr lalek (kukły, pacynki, marionetki) - aktywność plastyczno-techniczna  i językowa

-sąd nad negatywnym bohaterem - rozwijanie operacji myślowych oraz mowy,

-inscenizacja utworów literackich – pamięć, dykcja, piękno mowy, rozwój wrażliwości

  • Rzeźba – zastygnięcie w bezruchu, naśladujące na układ przedmiotu w przestrzeni jakiejś postaci,– rozwój komunikacji poza werbalnej,
  • Żywe obrazy – gdzie najważniejsze wydarzenie określonej opowieści zostaje uchwycone  w bezruchu, np. las i śmieci – rozwój współpracy, akceptacja w grupie,
  • Ćwiczenia głosowe –  naśladowanie głosem lub próba odtworzenia odgłosów za pomocą innych przedmiotów lub instrumentów– rozwój słuchu i wrażliwości muzycznej, zmysłów
  • Opowieści ruchowe- improwizowane zachowania obrazujące tok wydarzeń nakreślanej przez osobę prowadzącej opowieść- rozwój pamięci, wyobraźni twórczej i odtwórczej,
  • Zabawy mimiczne – określające za pomocą wyrazu twarzy nastrój osoby– doskonalenie aparatu mowy, mięśni twarzy
  • Zabawy z animacją - poruszanie kukiełkami zgodnie z ich budową np. marionetka, pacynka, kukły duże i te na patyku – ćwiczenia manipulacyjne oraz mowy: komunikacji, dialogowania
  • Śpiew indywidualne, zbiorowy i z podziałem na role (elementy musicalu)- różne formy śpiewu  w tym również kanonu, śpiewu na dwa głosy itp
  • Gra na instrumentach perkusyjnych i melodycznych- poznanie zapisu partytury, nut oraz innego zapisu graficznego muzyki i choreografii tanecznej,
  • Improwizacje ruchowe przy muzyce różnego typu- z elementami relaksacji,
  • Taneczne improwizacje – ćwiczenieumiejętności ruchowych, spontaniczności, słuchu
  • Tańce synchroniczne grupy dzieci - związane z zapamiętaniem i wyćwiczeniem konkretnych kroków tańca, w tym również parami- doskonalenie pamięci ruchowej, rytmiczności i współpracy w grupie,
  • Konstruowanie strojów i masek – samodzielne przygotowanie strojów– rozwój estetyki, umiejętności plastycznych i technicznych,
  • Budowanie scenografii - włączenie się do tworzenia elementów scenografii przy wykorzystaniu sprzętów z sali– rozwijanie wyobraźni, umiejętności współpracy oraz zdolności technicznych,
  • Oglądanie spektakli teatralnych - zarówno tych przygotowanych przez dzieci                  i profesjonalne teatry – rozwijanie wrażliwości twórczej.

Efekty wprowadzania innowacji:

Umiejętności społeczne:

-rozpoznawania i nazywania uczuć, a także ich okazywania i mówienia o nich,

-wcześniejszego rozpoznawania sytuacji (myślenie, kojarzenie, wnioskowanie),

-dbania o pozytywne relacje z innymi (empatia, współczucie, współtworzenie),

-wyszukiwania sposobów rozwiązywania trudnych sytuacji (współpraca, pomoc, uczynność),

-panowania nad negatywnymi emocjami i rozładowania ich technikami relaksacyjnymi,

-poznania siebie, swoich możliwości, pokonywania trudności,

-nawiązywania więzi emocjonalnych z innymi uczestnikami (także poza placówką).

Umiejętności poznawcze:

-aktywności intelektualnej,

-uaktywniania zasobów posiadanej wiedzy,

-operacje myślowe w tym szczególnie pamięć, wyobraźnię

-samodzielnego uczenia się, doskonalenia,

Umiejętności z zakresu plastyki i techniki, czyli:

-przedstawianie i wyrażanie za pomocą różnych technik plastycznych i technicznych zjawisk i wydarzeń realnych i fantastycznych

-plastyczne przedstawianie scen inspirowanych przez utwory literackie, muzyczne itp.

-tworzenie kukieł, strojów, dekoracji – umiejętności manualne, manipulacyjne,

-tworzenie scenografii jako dekoracji teatralnej

Umiejętności językowe:

-mowy z uwzględnieniem ćwiczeń słownikowo - frazeologicznych i syntaktycznych,

-wygłaszania na pamięć wierszy i dialogów z zastosowaniem właściwej siły, tonu głosu, tempa i pauz,

-wyrażanie własnego sądu o postaciach i zdarzeniach,

-układania opowiadań twórczych,

-układanie spontanicznych wypowiedzi, dialogów zgodnych z tematem.

z zakresu muzyki:

-tworzenia akompaniamentu do piosenek i zabaw ruchowych,

-szybkiej orientacji, hamowania i pobudzania reakcji w zabawach przez stosowanie różnych sygnałów muzycznych,

-śpiewu indywidualnego i zbiorowego,

-swobodnego, improwizowanego i kierowanego tańca,

-wykorzystywania muzyki jako bodźca do twórczości.

w zakresie kultury fizycznej:

-różne formy aktywności ruchowej (eksponowanie indywidualnych możliwości),

-estetykę ruchu: rytmiczność, ekspresja, elegancja, harmonia i swoboda ruchu,

-sprawność ruchowa: ogólny rozwój mięśni i ich sprawności.

Efektem innowacji dla placówki będzie:

-poszerzenie bazy placówki,

-pozyskanie rodziców do współpracy, zacieśnienie więzi rodzinnych,

-poprawę jakości i warsztatu pracy placówki

-promocja przedszkola w środowisku lokalnym